Wednesday, August 03, 2005

tiada bernafas

terlalu lama aku berdiri,
melihat cermin bayang sendiri,
dan kosong...kesemua itu,
bagaikan daun yang berguguran,
dan aku bagaikan dinding yang retak,
retak menati belah,
dan cinta serta rindu itu,
setajam pedang menusuk hati.

dan aku berdarah,
titis demi titis,
menitis sehingga akhirnya,
aku bernafas,
tiada lagi.

aku menarik nafas,
sisa sisa kekuatan ku yang tinggal,
bohongi lah aku,
katakan perpisahan itu dusta,
dan kesemua cinta itu,
bukan sekadar kata kata,
tetapi aku tahu,
perbezaan realiti dan fantasi,
dan aku tertanya tanya,
aku dan dia siapa yang lebih dicintai.

kerana itu aku berdarah,
titis demi titis,
menitis sehingga akhirnya,
dan aku bernafas,
tiada lagi.

dan pada penghujungnya,
kesemua harapan jatuh berkecai,
jatuh bertaburan,
itulah bahagian bahagian diriku,
terlalu kecil untuk dihiraukan,
namun terlalu besar dan tajam,
menusuk setiap kalbu,
menghiris setiap waktu,
dan jika aku bertanya...

akukan berdarah,
titis demis titis,
menitis sehingga keakhirnya,
dan aku bernafas,
tiada lagi.

No comments: