Wednesday, August 03, 2005

aku dan manusia

aku,
telah lama berada disini,
didunia ini,
dari sebelum masihi,
dari selepas masihi.

aku,
telah menjadi sebati,
pada bumi ini,
sakitnya aku rasai,
girangnya jua aku rasai.

aku,
telah melihat dari semua segi,
kehancuran bumi yang indah ini,
peperangan yang tiada henti,
telah menghidu semua jenis,
asap racun dan toksid,
kematian yang sungguh ngeri,
perbalahan dan perlumbaan,
untuk menakluki untuk menjadi,
yang terkuat antara semua,
dari spesis bernama manusia.

aku,
kini harus kembali,
ke tempat asal ku,
sebuat planet yang kering,
sebuah planet yang asing.

aku,
menceritakan semua,
kepada kaumku tentang manusia,
kepada maharajaku tentang mereka,
menghancurkan bumi yang indah.

aku,
tunduk membisu,
apabila maharaja menanyaku,
mengapa mereka begitu?
menghancurkan bumi yang indah itu?

lalu aku mendongak,
seraya berkata,
kerana mereka,
...adalah manusia.

No comments: