Monday, November 06, 2006

Yang Maha Pemurah

Dia, Yang maha pemurah
yang baru ku sedari
di saat usia di jilid yang terakhir
apakah bisa
rahmatNya membanjiriku saat ini?
ketika aku berkira kira di dalam sedekah ku
apakah akan
nikmatNya berbunga selama hayat?
ketika aku merungut rungut di dalam syukurku

bagaimana sembahyang ku
yang beralas dahi di sejadah bersulam emas
adakah nanti dilemparkan kembali padaku
umpama kain yang buruk dan busuk?

bagaimana imanku
adakah sehalus sutera binaannya
atau sekeras batu menggerutu
berlumut disalut riak setiap penjuru?

di dalam hidup menjengah petang ini
akan terhapuskah dosa seawal subuh
andai berkejar kejaran membina tembok
sebuah empangan selautan tasbih

tuhan,
ampunkanlah aku.

3 comments:

debikdebuk said...

terasa banyaknyee la dosa aku selama ni. Moga aku dapat keampunanNya.

Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

jawabkan aku..ttg keluhuran iman yg terpilih..tenggelam sutera dlm kebusukan si buruk...sesungguhnya hatiku keliru..anyway..good entry..

p/s:reply dlm blog sy yer...

Iman Mawaddah said...

Masyallah, terkasima membaca bahasa indah penuh erti dalam puisi saudara. Insaf saya dalam diam menghitung amalan sendiri yang tidak seberapa.